Az ingatlanhirdetésben szereplő fotóknak azért is kell
megfelelő minőségűnek
lenniük, mert sok esetben eleve a kép kelti fel a böngészők érdeklődését. Sokan el sem olvasnak olyan hirdetést, amelyhez nincs ígéretes fotó, vagy ami még rosszabb, el is riadhatnak egy-egy gyatra kép láttán. Tekintve, hogy lakáseladáskor milliók forognak kockán, nem túlzás az sem, ha a mobiltelefonnal vagy pici digitális fényképezőgéppel készített képek helyett
profi fotóst
hívunk, aki tudja, mit milyen szögből, milyen fényviszonyok mellett kell fotózni, hogy lakásunk kellően kívánatosnak tűnjön és a legelőnyösebb arcát mutassa. Ha ingatlanirodán keresztül hirdetünk, az ügynök többnyire felajánlja, hogy egy kis géppel ő maga készít néhány fotót, de ezzel szemben viseltessünk fenntartásokkal: ha a fotókat látva úgy véljük, hogy érdeklődőként mi magunk sem mozdulnánk rá a hirdetésre, inkább vegyük kézbe magunk a dolgot! Ha nem akarunk külön költeni rá, lehet, hogy a baráti körünkben is találunk olyan
hobbifotóst
, aki szívességből elkészíti nekünk a kívánt fotókat.
Rend és semlegesség
Kézenfekvőnek tűnik, de a hirdetési kínálatot nézve sokaknak nem az: mielőtt fényképeket készítenénk eladni kívánt ingatlanunkról,
rakjunk rendet a lakásban!
Ne csak úgy tessék-lássék módon, hanem
pakoljunk el szem elől minden apróságot
, ami elvonná a figyelmet magáról az ingatlanról. Ugyanez vonatkozik a
személyes tárgyakra
– családi fotókra, plüssállatokra – is, ezekből is minél kevesebb maradjon elöl. Fontos ugyanis az úgynevezett
személytelenítés
: minél semlegesebb a lakás, minél kevésbé tükrözi, ki lakik benne jelenleg, az érdeklődők annál könnyebben tudnak azonosulni vele, annál könnyebben tudják elképzelni a saját otthonukként. Éppen ezért
emberek véletlenül se legyenek a fotókon!
Mi legyen rajta?
Akárhány fotót is teszünk fel, nem érdemes trükközni, kozmetikázni a valóságot, hiszen az a cél, hogy
reális képet nyújtsunk
a lakásról, annak állapotáról. Senkinek sem jó, ha az interneten látott fotók – például művészi hangulatképek – alapján érkező lelkes érdeklődők csalódottan fordulnak ki a lakásból, elvégre időpazarlás nem csak a potenciális vevőket fogadni, kalauzolni.Készítsünk fotót
minél több helyiségről
, hogy az érdeklődők átfogó, pontos képet kapjanak az ingatlanról! Azt mutassuk, ami érdekelheti a vevőket, például a falakat, a nyílászárókat, a burkolatokat, ellenben a bútorok egyenkénti bemutatására nincs szükség.Gondoljuk végig,
melyek az ingatlan vonzó tulajdonságai,
előnyös pontjai! Lehet, hogy a frissen felújított fürdőszoba az, ami külön említést érdemel, ha pedig gyönyörű a panoráma a teraszról, mindenképpen tegyünk fel arról is képet.A sötét fotók nemcsak keveset mutatnak, de kifejezetten elrettentők is, hiszen ki szeretne egy fényszegény lyukban élni? Akkor készítsük tehát el a képeket, amikor a lakás vagy az adott helyiség – fekvésétől függően – a legvilágosabb, a
legtöbb természetes fényt kapja.
Ha máshogy nem megy, kapcsoljuk fel a világítást (akár nappal is), vagy használjunk vakut!
Technikai paraméterek
Az internetes hirdetéseknél ügyelnünk kell a mellékelt képek méretére. Legalább 200 KB-os, 640x480 pixel méretű képeket töltsünk fel, JPG formátumban.Fotózás előtt
kapcsoljuk ki a fényképezőgépen az automatikus dátumozás funkciót
, amely a képek sarkában megjeleníti az aktuális dátumot, így nem látszik elsőre, mikor kezdtük el hirdetni az ingatlant. (Ennek főleg akkor van jelentősége, ha jó darabig nem sikerül túladni rajta.)Érdemes
alaprajzot
is mellékelni az ingatlanról – ha nincs meg az eredeti, készítsünk egyet magunk (ehhez több internetes program is rendelkezésre áll) –, ez plusz információkat nyújt a lakás beosztásáról, a helyiségek egymáshoz való viszonyáról, a szobák tájolásáról.